Privézaken regelen

Veilig internetbankieren

Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten, om zeker te weten dat je veilig kunt internetbankieren.

Internetbankieren is handig en makkelijk. Maar het is wel belangrijk dat je zeker weet dat je bijvoorbeeld op de website van je bank zit, en niet op een versie die daar slechts op lijkt.

URL en certificaat

Wanneer je de website van je bank bezoekt is het beter om het adres zelf te typen, wees zorgvuldig wanneer je dit doet en maak geen typefouten. Gebruik geen hyperlinks die je tegenkomt in e-mails of op andere websites, die kunnen je naar een vervalste website van je bank sturen.

Je kunt nagaan of je op de juiste website van je bank bent door het SSL-certificaat te controleren. Dit doe je door in je browser naast het adres te kijken, als het goed is zie je daar een slotje. Als je daar op klikt kun je zien of het een geldig certificaat is en wie de eigenaar is.

Wi-Fi

Gebruik alleen Wi-Fi netwerken die je vertrouwt, dit kan je eigen Wi-Fi zijn, die van je werkgever of je school. Vermijd openbare Wi-Fi netwerken zoals die van restaurants, openbaar vervoer of vliegveld. Op openbare netwerken is het gemakkelijk voor aanvallers om je naar vervalste websites van je bank te loodsen. Op je smartphone zijn mobiele netwerken (3G, 4G, 5G) veilige opties.

Op de computer

Gebruik alleen een computer of laptop die je vertrouwt. Dit kan je eigen PC zijn of een die je van je werkgever of school hebt gekregen. Publiekelijk beschikbare PC’s zoals die in een bibliotheek, internetcafé of mediatheek op school zijn minder veilig omdat je niet weet welke programma’s een voorgaande gebruiker heeft geïnstalleerd.

Het is belangrijk dat je de software updates op je computer bijhoudt zodat je alle beveiligingsupdates ontvangt. Ook is het belangrijk om een actieve virusscanner te hebben, op een Windows PC is ‘Windows Defender’ al voldoende (automatisch geïnstalleerd). Lees ook onze tips over het updaten van je computer en virusscanners.

Wanneer je klaar bent met internetbankieren log dan zelf handmatig uit om de sessie te sluiten. Zo kan je sessie nooit overgenomen worden door iemand anders op een later moment.

Op je smartphone

Op je smartphone gelden dezelfde adviezen als op je PC, zorg dat je smartphone altijd de laatste updates heeft. Zorg dat je mobiel beveiligd is met een pincode, vingerprintscan of wachtwoord. Lees ook onze tips over het updaten van je smartphone.

Gebruik alleen de officiële app van je bank uit de Google Play Store of Apple App Store. De app van je bank heeft altijd de voorkeur boven de website omdat die minder vatbaar zijn voor browser-specifieke kwetsbaarheden.

Nog wat extra tips

  • Reageer nooit op berichten waarin je persoonlijke gegevens worden opgevraagd. Je bank zal nooit contact met je opnemen om je inloggegevens, TAN-codes of Pincodes op te vragen. Ook de Belastingdienst, je werkgever of je school zal dit nooit doen. Berichten van je bank zullen altijd via een berichtenbox op de website of officiële app bezorgd worden. In geval van twijfel: bel eerst de bank ter controle.

  • Als je bank 2FA (twee-factor authenticatie) aanbiedt om in te loggen of betalingen te bevestigen is het slim om deze te gebruiken. Lees voor meer informatie over deze optie onze tip over twee-factor authenticatie.

Credits

Geschreven op

02-11-2020

Laatst bewerkt op

01-11-2022

Heeft dit je geholpen?

we horen graag wat jij van dit artikel vond.
Laat hiernaast weten of je iets aan deze tip hebt gehad.

Wat jammer! Was iets onduidelijk of incompleet, dan horen we het graag! Laat hiernaast je reactie achter en wij zorgen dat we er iets mee doen. Bedankt! Let op: dit is anoniem en kunnen jou dus niet persoonlijk antwoord geven.