Powered by Bits of Freedom
Internetten
Wil jij jouw data laten verwijderen? Wij leggen je uit hoe je dat doet.
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft je verschillende rechten om meer grip op je gegevens te krijgen. Maar het hebben van bepaalde rechten op papier is nog niet hetzelfde als het uitoefenen van die rechten in de praktijk. Daarom heeft Bits of Freedom de handige tool My Data Done Right gemaakt om je te helpen met het opstellen, versturen en bijhouden van je verzoeken om inzage te krijgen in je persoonsgegevens of je persoonsgegevens te corrigeren, te verwijderen of ze in een handig formaat op te vragen. We leggen hier uit hoe je in een paar stappen een verzoek kunt indienen om je data te laten verwijderen bij een platform waar je bijvoorbeeld je account hebt opgezegd of een bedrijf waarvan je niet vind dat ze jouw data in handen zouden mogen hebben.
Stap 1
Ga naar: https://www.mydatadoneright.eu/
Stap 2
Rechtsboven in zie je de landeninstelling voor de land van waaruit je het verzoek wilt versturen. Vanuit Nederland staat het standaard op “Nederlands”, wijzig dit als dit niet zo is of indien nodig.
Voor de taalinstelling van de website scroll je naar beneden tot je de groene balk ziet. Rechts in deze balk zie je “Engels” staan, klik hierop om de taal van de website te wijzigen.
Stap 3
Scroll een stukje terug naar boven en klik op “Start”, of op ”Get started” als je de Engelstalige versie gebruikt: https://www.mydatadoneright.eu/request
Stap 4
Maak een keuze uit: Inzage in mijn gegevens (Acces my data), Mijn gegevens verwijderen (Remove my data), Mijn gegevens corrigeren (Correct my data), of Mijn gegevens verplaatsen (Move my data).
Als je je data wil laten verwijderen kies je voor “mijn gegevens verwijderen”.
Stap 5
In het veld “Zoek een organisatie” type je de (eerste letters) van de naam van de organisatie in waarvan je inzage in je gegevens wilt. Bijvoorbeeld: “Facebook” Of je kiest een van de voorgestelde bedrijven onder “Je bent mogelijk op zoek naar:”.
Kan je de organisatie niet in suggesties vinden klik dan op “Ik kan de organisatie niet vinden, ik vul de details zelf in.” Je kan dan zelf de gegevens van een organisatie toevoegen, en eventueel delen met MDDR voor gebruik als resultaat in de zoek opdracht op de website.
Stap 6
Je ziet nu de adresgegevens van de organisatie waarvan je inzage wilt. In sommige gevallen krijg je extra informatie waarin te lezen valt via welke weg je ook inzage in je gegevens kan krijgen. Klik “Volgende”.
In het volgende scherm kan je je naam invullen en aangeven op welke wijze je bij de organisatie waarvan je de gegevens wilt inzien bekend bent. Dit kan bijvoorbeeld je emailadres of een klantnummer zijn. Heb je de gegevens niet bij de hand of weet je niet welke van deze gegevens bekend kunnen zijn kies dan voor “Ik weet het niet zeker”. Of je kan kiezen voor een ander wijze, klik dan op “Iets anders” en vul de velden in. Als je alles ingevuld hebt klik je op “Volgende”.
Stap 7
Maak een (indien nodig) een keuze tussen een aanvraag per email of per post (postal mail). In het laatste geval kan je het verzoek uitprinten en per post versturen. Klik “Volgende”.
Kies hoe je je antwoord wil ontvangen, via email of per post. Als je het per post wilt ontvangen vul het ontvangstadres in. Klik “Volgende”.
Stap 8
“Taal van het verzoek” kies in welke taal je het verzoek wilt indienen. (Note: De onderste “Nederlands” is correct.) Klik “Volgende”.
Je verzoek is klaar. Email/post: Je kan er voor kiezen om je emailprogramma te openen om het te versturen, klik daarvoor op “Open e-mailclient”. Of je kan het downloaden in verschillende formaten, klik daarvoor “Download je verzoek”. Print het uit en doe het op de post naar het adres dat in My Data Done Right wordt weergeven.
Soms zal een organisatie vragen voor een kopie van je identiteitsbewijs, om zeker te weten dat jij degene bent die het verwijderverzoek doet. Zorg dat je een veilige kopie maakt, wij leggen je in deze tip uit hoe je dat doet.
Je kunt via My Data Done Right ook een verzoek indienen om je data in te zien, of om het mee te nemen naar een andere app of organisatie. Dat doe je door na “Start” een andere keuze te maken.
De organisatie moet jou binnen een maand een reactie sturen. Je kunt via My Data Done Right ook een herinnering sturen, kies dan bij de eerste stap voor deze optie.
Als je hierna nog steeds geen reactie ontvangt, kan je een klacht indienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens of andere juridische stappen ondernemen. Je kan ook andere middelen inzetten, zoals social media (#mydatadoneright), om hiervoor aandacht te vragen.